Nieuws

Customer Journey Management

Al lange tijd wordt de term customer journey gebruikt om het proces te beschrijven dat (potentiële) klanten doorlopen vanaf het moment dat ze voor het eerst in contact komen met jouw merk tot aan het gebruik - en hopelijk zelfs een herhaalaankoop. Maar zo simpel als we dat hier beschrijven, zo lastig is het in de praktijk. Dat komt omdat de klantreis een redelijk bewust en lineair proces suggereert. Maar zoals McKinsey jaren geleden al schetste, is het proces eerder circulair en is het doel vaak onzeker. 

Lees meer

Een optimaal salesritme draagt bij aan een maximale netto salestijd en een lerende organisatie die steeds slimmer en dus succesvoller te werk gaat. Maar hoe kom je nu tot een best practice, maatwerk sales ritme?

 

Plan-do-check-act

In tegenstelling tot sales, is het in veel bedrijfsprocessen – zoals bijvoorbeeld productie en logistiek – vanzelfsprekend dat er wordt gewerkt met een vaste aanpak en procedure. En dat hierop procesmetingen plaatsvinden in volledige transparantie waarmee men continue stuurt op het optimaliseren van de processen.

Lees verder

Jim Collins heeft onderzocht wat de overeenkomsten zijn van écht succesvolle ondernemingen en beschreef zijn conclusies in het boek 'Good to Great'. Eén van de overeenkomsten tussen de ‘great companies’ is het Egel-principe (Hedgehog concept). Ook al is succesvol ondernemen een enorm complex geheel van samenhangende delen, de essentie ligt in een ijzersterk, principe om jezelf eenvoudigweg te focussen op één ding en dit goed te doen.

Lees verder

Het management speelt een cruciale rol voor het welslagen van Lean. De Lean manager toont respect en geeft vertrouwen aan de Lean medewerker. Zij krijgen ruimte om te experimenteren, om nieuwe processtappen of aanpassingen ter verbetering van het resultaat uit te proberen. Dat gaat niet altijd direct goed. Fouten maken mag, want daar leert de organisatie van.

 

De 10 Gouden Regels

Het Centrum voor Leiderschap onderscheidt 10 Gouden Regels voor de Lean manager. Maar is elke manager eigenlijke niet een Lean manager? 

Lees verder

Zelfsturing: trend of hype?

 

Veel organisaties hebben de afgelopen decennia geëxperimenteerd met een of andere vorm van zelfsturende teams, waarin medewerkers de ruimte krijgen om hun werk zelf zo in te richten dat zij de gestelde resultaten bereiken. Zelfsturing sluit aan bij de trend om minder te leunen op controle en op managers en om meer uit mensen zelf te halen. We hadden te veel geleund op structuren, regels en management. Daardoor waren veel medewerkers volgzaam, dan wel gefrustreerd geraakt.

 

Inmiddels kan het concept ‘zelfsturend team’ niet zelden rekenen op spottende en cynische grappen in de bedrijfskantine. Wat is er misgegaan? Welke ervaringen hebben geleid tot de slechte reputatie? Moeten we zelfsturing zien als een hype die alweer overgewaaid is?

Lees verder